Langs de zijderoute

Langs een klein gedeelte van de zijderoute die wij bereisd hebben zijn ons de volgende dingen opgevallen:

- Kerkhoven zijn net minidorpen van allemaal kleine moskeen.

- Het zwarte schaap van de familie is moeilijk te bepalen, want bijna de helft van de schapen is zwart.

- Hoe verder van Bishkek, hoe meer de Mercedes veranderd in Lada, opgevolgd door paard en wagen om uiteindelijk alleen nog maar ezels te zien.

- Op de achterbank gebeurd het trouwens, want alle Duitse auto's hebben geblindeerde glazen en Lada's en Russische auto's gordijntjes.

- Mensen hebben hun spaarbankboekjes in de mond, in de vorm van gouden tanden. Misschien nog helemaal niet zo'n gek idee vandaag de dag.

- Vrouwen krijgen een rietje bij een bierbestelling.

- Wodka kun je hier van de tap bestellen.

- Bier verkopen ze in verschillende gradatie's 0t/m9

- Frisdrank kan alleen per liter besteld worden in een restaurant.

- Menig 'chique' restaurant heeft een gat in de tuin, al stinkend naar amoniak, als wc.

- De schoonmaaksters hier hebben 1 groot voordeel op hun Europese collega's, hier hoef je geen bed op te maken, want dat wordt van de gast zelf verwacht voor aanvang van de eerste nacht.

- De meeste Kyrgyziers spreken geen Kyrgyzisch.

- De hoeden van de politiemannen hebben opvallende vormen, soort schans

- Lekkerste broodjes kebab koop je bij de vingersvlugge kebabjongens van de straat (zie foto)

- Gingerbread cottage heeft niks met gemberbrood van doen (zie foto)

We zijn net terug van een paar dagen Karakol, duidelijk een andere wereld dan zo'n hoofdstad. Ons beeld van Westersontwikkeldedingen enzo is weer enigszins bijgesteld. We hebben weer veel per benenwagen afgelegd in de omgeving van Karakol. Vermoeiende bergwandelingen gemaakt, die zeer de moeite waard waren. Een skigebied met groene weiden verkend, een top van 3000m bedwongen en7 rode stieren bekeken (die er meer als 12 uitzagen) in de vorm van rotsen. En Borman (de housecat) tot op het bot vertroeteld.

Jan Wouter

haha, mooi verhaal.....en al veel wodka van de tap gedronken?

Sylvia B.

Geweldig weer, wat een andere wereld. We zijn net terug van 6 uur naar het westen vliegen, niet te vergelijken met de omgeving waar jullie je in bevinden. Druk en indrukwekkend. De westerse wereld to the max. Ook wij veel gelopen, maar er zat weinig hoogteverschil in hoor, dan neem je nl. gewoon de lift. Ook nog een dagje in New Jersey met een internetvriendje van Wil opgetrokken, en met oude autootjes rondgecrosst. En geshopt natuurlijk, sneakers en jeans, what else. Wat ons opviel was dat de New Yorkers heel open en behulpzaam zijn. Vanavond de posse maar eens bellen voor een drankje in de Burcht. Anyone? kus kus kus Sil

Jacco

Ben net thuis van weer een dagje hard maar troost me met de gedachte dat het voor jullie ook hard werken is...wat een indrukken maar weer!
Dikke X