Cultuurhappen in Almaty

Almaty is wat ons betreft een stad die iet wat over de top is. Dachten we in Bishkek al een Europeese sfeer te proeven, Almaty is Europa als je t ons vraagt. Maar dan wel een stad met wat rare trekjes. Kinderen van 4 die metelectrische auto's over de stoep racen, dames op naaldhakken laklaarzen terwijl de stoepen regelmatig open liggen of afwezig zijn, alle auto's die ook graag taxi spelen (iedereen stopt voor je om wat kauwgomballencenten te verdienen) , maar het meest opvallende vinden wij toch wel het gevelfenomeen. In Nederland worden de gevels bevuild met neonreklame's etc, hier worden de grijze sovjet gebouwen opgedirkt met pretparkwaardige gevels voor restaurants. Loop je het ene moment voor een grijs blok en dan wordt het weer afgewisseld door een medinaboog uit Marakesh, een piramide, een duitse houtwerkstube, Italiaans marmerengevel en ja zelfs de eifeltoren kun je in Almaty terug vinden.

De prijzen in de horeca waren even schrikken zo hoog, cultuursnuivenkan hier voor een schijntje. Voor een dubbeltje op de eerste rang bij een balletvoorstelling met een echte band in een bak (of heet dat nou orkest) en bij een strijkkwartet voor de prijs van een ijsje. Waren we in Istanbul nog als luie cultuurbarbaren op pad, hier in Almaty zijn we helemaal los gegaan.

Ook hebben we kennis gemaakt met de bureaucratie van de regio. Wie dacht dat we in Nederland een papierwinkel doormoeten voor de nodige vergunningen kan zijn borst hier wel nat maken voor het echte werk. Wij dachten onze visa wel in orde te hebben, maar het blijkt dat als je langer dan 5dgn in het land bent je tevens moet laten registreren. En dat grapje heeft ons een hele dag weten zoet te houden. Zeker meerdere kastjes en muren gezien voor een paar stempels. Evenals kluitjes en riet. De resterendeuren van die dag hebben we gevuld met het versturen van 2 pakketjes. De regels van Kazpost zijn toch een tikkeltje anders dan die van de PTT.

We hebben hier onze eerste kennismaking met couchsurfen opgedaan. We logeren al 2dgn op debovenste verdieping bij Hug, een Franse expat met een heerlijk appartement midden in het centrum.

Morgen gaan wehet spannendste moment van de reis beleven. We hebben geen vliegangst, maar morgen wel een klein beetje. We gaan met een Antonov 24 naar Olgii in Mongolie en we moeten 2x landen om er te komen. De oordoppen zijn voorverwarmd. En in Olgii staat onze volgende couchsurfhostess ons op te wachten.

Martin

*draait wat rondjes in zijn stamppot met jus*
jaaaaaaaaaaaa kzit weer eens in de nacht! ben net wakker, lekker zo'n verhaaltje lezen van je :) haha..
Kijk maar uit dadelijk willen mensen deze zelfde reis nog gaan doen ook, zoals jullie schrijven!
ssssssuuuuucccces morgen in die russische vliegmasjien! Kus Martin

Elton

Ja das een goeie ja schrijf een reisgids over de hele route met alle tips & trics en dan gaan Martin en ik m ook doen :)

Elton

Enne veel suc6 ja in de antonov :S
haha

Pieta en Jan

Dat wordt een spannende dag morgen. In gedachten vliegen we met jullie mee. Liefs ons

Arnold en Fenna

Duim toppen zijn versleten, zijn benieuwd of het geholpen heeft.
Wachten met spanning of er een volgend verhaal komt.
:-)

sylvia B(onaire) B(es)

antonov, smirnov, stressinov
diepe dalen, grote hoogtes
zo is soms het leven:
het gaat erom dat je veilig landt
voorverwarmde oordoppen, waar kun je die kopen?

Paul en Linda

Heyyyyy nou klinkt leuk maar dat Europese is geloof ik niet iets waar jullie op staan te wachten toch??? En begreep ik nou dat het versturen van post daar makkelijker gaat?

Zag de katjes by the way inmiddels in de polonaise voor de ramen langs gaan, dus dat gaat nu ook wel goed inmiddels..

Groetjes
Linda en paul

Erwin B.

Antonov 24? Durf het bijna niet te vragen....
Veel plezier verder met z'n tweetjes!

Marc N (LVNL)

Hé, klinkt allemaal net anders dan hoe het hier gaat. Wel gaaf dat jullie dit zo meemaken. Werken kan altijd nog! (doen wij wel weer hoor)
Ga er van uit dat je dit leest want heb niks gehoord van een vliegramp in Verwegistan. Maar ook dat zegt niks want er vallen daar meer vliegtuigen dan appels uit de lucht ;-)

Have fun!

Leonieke

Wohw wat goed dat jullie te midden van al dit leuks ook nog mijn verjaardag onthouden hebben! En ik moet met schaamrood op de kaken bekennen dat jullie in Mongolie veel bereikbaardaarder zijn dan ik in midden Frankrijk zo te zien, najaaaaa 't is schandalig!

Net 1 uurtje thuus en aangezien ik andere reisverhalen zie, doe ik ook even de shortversion van mijn afgelopen 2 weken: broer&poedie&moi waren op bezoek bij pa&moe in St Pardoux, nix anders gedaan dan chillen, naar Bordeaux+zee rijden, m'n neus verbrand in oktober, wii-en, verder chillen, druivenoogst bekijken en natuurlijk proeven, een heuse otter in de tuin gespot, veel ge mens-erger-je-niet en verder lekker niks. Hmmm.

Maar eh... waar blijft dat nieuws over jullie vlucht met Meneertje Antonov?...

't klinkt allemaal weer wünderbar! Geniet ervan dame en heer! Dikke tuut uit 'n koud Amsterdam.

Akos

Dag globetrotters, hopelijk zijn jullie goed aangekomen in Mongolië. Leuke verhalen en mooie foto's, ziet er heel erg tof uit! Enne... ik wist niet dat klimmen nóg primitiever kon...